ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Η ποδηλασία είναι μία ανέξοδη και αποτελεσματική μορφή μετακίνησης τριγύρω της πόλης και για μικρές διαδρομές έξω από αυτήν. Μερικά από τα οφέλη που έχει η χρήση του ποδηλάτου είναι τα εξής:

Χρησιμοποιώντας το ποδήλατο ως μέσο μετακίνησης βοηθούμε στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας, στην μείωση της φθοράς του οδοστρώματος, καθώς επίσης και της ανάγκης για περισσότερους δρόμους και θέσεις στάθμευσης.

Είναι σε όλους γνωστό ότι το ποδήλατο δεν εκπέμπει καυσαέρια όπως τα άλλα τροχοφόρα, με αποτέλεσμα να μην ρυπαίνει τον αέρα που αναπνέουμε και συνεπώς με την χρήση του ποδηλάτου συμβάλουμε στην προστασία του περιβάλλοντος. Είναι εντελώς αθόρυβο στη λειτουργία του, συμβάλλοντας στην εξάλειψη του θορύβου των πόλεων, ενός ακόμη στρεσογόνου παράγοντα των γειτονιών και συνοικιών, ενώ παράλληλα βοηθάει την οικονομία όσον αφορά τη μειωμένη ζήτηση πετρελαίου.

Τέλος είναι ένας ευχάριστος τρόπος για την βελτίωση της υγείας και ευεξίας των ανθρώπων μέσω της σωματικής άσκησης.



Οι προϋποθέσεις για να ποδηλατούμε με ασφάλεια στους δρόμους της πόλης είναι:

1. Η ικανότητα ελέγχου του ποδηλάτου.
Ικανότητα ισορροπίας και χειρισμό του ποδηλάτου (πετάλι, ταχύτητες & φρένα).

2. Η κίνηση στα δεξιά του δρόμου, με τρόπο προβλέψιμο.
Πρέπει να κάνουμε εμφανείς τις κινήσεις μας στα άλλα οχήματα που κινούνται στο δρόμο και να έχουμε πάντα την καλύτερη δυνατή ορατότητα σε οχήματα και πεζούς.
Η χρήση των χεριών, μόνο εφόσον είναι δυνατή η οδήγηση με το ένα χέρι, είναι απαραίτητη για την ενημέρωση των οχημάτων σχετικά με την κατεύθυνση που θα ακολουθήσουμε.

3. Να μπορούν οι άλλοι να μας διακρίνουν εύκολα και να είμαστε πάντοτε σε ετοιμότητα.
Να είμαστε πάντα στο σημείο του δρόμου από το οποίο έχουμε την δυνατότητα να αλλάξουμε πορεία.
Διεκδικήστε την θέση σας στο δρόμο και οδηγήστε με ασφάλεια. Μην σας τρομάζουν οι «ανυπόμονοι» που πιθανόν σας πιέσουν να κάνετε λάθος χειρισμούς για να τους «αδειάσετε» το δρόμο.
Η κίνηση μεταξύ των αυτοκινήτων (σφήνα) απαγορεύεται βάσει του ΚΟΚ και πρέπει να αποφεύγεται. Όταν όμως συμβαίνει (μποτιλιάρισμα) πρέπει να έχουμε τον απόλυτο έλεγχο των ελιγμών μας.
4. Η χρήση του κράνους.
Πρωταρχικό μέλημα μας η ασφάλεια.
1. Για να έχουμε πάντοτε τον έλεγχο του ποδηλάτου μας, ακόμη και σε μια δύσκολη κατάσταση, καθώς και το να νοιώθουμε άνετα, πρέπει το ποδήλατο να είναι στο σωστό μέγεθος. Έτσι θα μας κουράζει λιγότερο η χρήση του. Να σιγουρευόμαστε, σε τακτά χρονικά διαστήματα, για την ορθή λειτουργία των μηχανικών του μερών και εξαρτημάτων, όπως :
•Φρένα, ικανά να μας ακινητοποιούν χωρίς την παραμικρή δυσκολία.
•Ελαστικά, σε άψογη κατάσταση με τη σωστή πίεση.
•Φώτα, απαραιτήτως όταν κινούμαστε μετά τη δύση του ήλιου. Το μεν μπροστινό λευκού χρώματος τεχνολογίας LED με εμβέλεια τουλάχιστον 150μ., το δε πίσω ερυθρού χρώματος τεχνολογίας LED με εμβέλεια τουλάχιστον 180μ., προκειμένου να κάνουμε αισθητή την παρουσία μας στους άλλους οδηγούς και να μπορούμε να βλέπουμε εγκαίρως τα επικίνδυνα σημεία των δρόμων.
•Λασπωτήρες, για να παραμένουμε εμείς και το ποδήλατο μας καθαροί και στεγνοί.
Για τη βελτίωση των ικανοτήτων μας, στο να στρίβουμε, να φρενάρουμε, να αλλάζουμε ταχύτητες, εξασκούμαστε σε ανοικτούς χώρους μακριά από αυτοκίνητα. Μαθαίνουμε να ποδηλατούμε με το κεφάλι ευθεία μπροστά, με το βλέμμα όχι σαν το κυνηγόσκυλο που κοιτάει προς το θήραμα, αλλά να σαρώνουμε το οπτικό πεδίο μπροστά μας σαν το ραντάρ. Ενώ κοιτάμε στο πλάι και πάνω από τον ώμο μας όταν χρειαστεί να ελέγξουμε την κυκλοφορία πριν στρίψουμε. Πρέπει πάντοτε να έχουμε την προσοχή μας στο δρόμο και γι αυτό αποφεύγουμε να ακούμε μουσική ή να μιλάμε στο κινητό. Ποτέ δεν πρέπει να είμαστε υπό την επίδραση αλκοόλ ή φαρμάκων.

2. Μέσα στην πόλη με το ποδήλατο δεν παίζουμε, αλλά οδηγούμε. Είναι ένα τροχοφόρο όχημα που υπόκειται στις διατάξεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Ο ποδηλάτης έχει τα ίδια δικαιώματα, αλλά και τις ίδιες υποχρεώσεις με τους άλλους οδηγούς με ελάχιστες μόνο εξαιρέσεις. Ο πιο σημαντικός κανόνας είναι η κίνηση στα δεξιά του δρόμου προς την ίδια κατεύθυνση της κυκλοφορίας. Όταν θέλουμε να αλλάξουμε κατεύθυνση πάντοτε προειδοποιούμε έγκαιρα, κοιτώντας πίσω και έπειτα κάνοντας σινιάλο με το χέρι την νέα μας πορεία. Έτσι γινόμαστε αντιληπτοί από τους άλλους οδηγούς, δείχνοντας υπευθυνότητα και κερδίζοντας ευκολότερα τον σεβασμό τους. Τέλος δεν κινούμαστε στα πεζοδρόμια και αν αυτό ποτέ συμβεί τότε πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι πεζοί έχουν προτεραιότητα.

3. Όμως ακόμα και αν τηρούμε τον KOK υπάρχει ο κίνδυνος να εμπλακούμε σε ατύχημα με παράνομο οδηγό ή με κάποιον, ο οποίος απλά δεν μας είδε. Γι αυτούς τους λόγους θα πρέπει να οδηγούμε προσεκτικά, να είμαστε έτοιμοι να φρενάρουμε απότομα ή να ενεργήσουμε διφορούμενα. Φροντίζουμε να φαινόμαστε, είτε έχοντας ανακλαστήρες και φώτα, είτε φορώντας ανοιχτόχρωμα ρούχα με έντονα χρώματα. Το κόκκινο δεν θεωρείται καλό χρώμα για το βράδυ, εν αντιθέσει με το κίτρινο ή το ανοικτό πράσινο. Επίσης ένα κουδουνάκι βοηθάει να δηλώνουμε την παρουσία μας.
4. Ακόμη και ένα μικρό πέσιμο μπορεί να τραυματίσει το κεφάλι μας. Ο εγκέφαλος είναι πολύ “εύθραυστος” και δεν θεραπεύεται εύκολα όπως ένα σπασμένο χέρι. Η ζημιά μπορεί ή να μείνει για όλη μας τη ζωή ή να στοιχίσει ακόμη και την ίδια μας την ζωή. Πρωταρχικό μέλημα μας να φοράμε κράνος. Σημαντικό ρόλο στην προστασία μας είναι η κατάλληλη εφαρμογή του και να πληρεί το πρότυπο ασφάλειας CPSC.


Θεοδωρακόπουλος Χρήστος
Ρούσσος Νίκος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Visitors

Αναγνώστες